Kojení je boj, tak neboj se a koj! aneb když kojení bolí…

U první dcery jsem zjistila, že kojení není pro každého. Přestože kojit možná moc chcete, poručit mlékovodům je někdy nadlidský úkol, zvlášť pak v momentě, kdy s Vámi hormony mlátí víc než v pubertě, všechno Vás bolí a nemůžete se normálně ani vyspat. Zkrátka cítíte se hůř než Rocky po zápasu s Apollo Creedem. Když se vám k tomu všemu udělají na bradavkách ragády, zánět prsu nebo se vám prsy „ jen“ bolestivě nalévají, jste tak akorát zralá na psychiatrickou léčebnu, flašku ginu, nebo aplikaci lehkých drog.

 

 

Tentokrát jsem byla připravena, že i když kojit nebudu, svět se nezboří. A ejhle, ono to jde! Většinou totiž všechno vězí v hlavě! Ačkoliv to zní jako klišé, sebedůvěra je v oblasti kojení to nejdůležitější, takže vzhůru do ringu!

Stejně to ale není zadarmo. Přestože momentálně nemám na prsou žádnou prasklinku, ani zánět, kojení mě prostě bolí. Prsa si na tlak malého upírka musí zvyknout a bohužel to není hned. Je to přesně 16 dní co Matyldu kojím a vždycky když se poprvé přisaje, tak úpím bolestí. Je to sice o něco lepší než na začátku, nicméně pořád nejsem ve fázi „favorit zápasu“. Upřímně nevím, jak dlouho to vydržím, jen zkrátka doufám, že se to brzo zlomí. A jak tedy bolest knock outovat, položit na lopatky, udělat ji K.O.?

 

1) mazat, mazat, mazat – protože kdo maže, ten kojí! Zvolte mastičku, kterou před kojením nemusíte omývat, abyste mohla kdykoliv pohodlně zavalit dítě prsem. Mezi mnou osvědčené patří Purelan, nebo Bepanthen.

 

 

2) hydrogelové polštářky – úlevu vám zajistí i hydrogelové polštářky, chladí prostě přesně tam kde mají a to se vyplatí, i když jsou pekelně drahé! Dobře poslouží také vylouhované pytlíky černého čaje, ale to je spíš jen na doma 🙂

 

 

3) chrániče bradavek – ano, je to tak, hokejisté mají suspenzor, boxeři chránič chrupu, Vy zase můžete mít bodyguardy bradavek! Nosí se mezi kojením a umožňují tak bradavkám větrat, i když jste oblečená. Ranky se pak lépe hojí.

 

4) kloboučky – jsou určeny ženám s vpáčenými, či plochými bradavkami, zároveň je ale mohou používat i ženy s bradavkami bolavými! Jsou vyrobeny ze silikonu a mají zabránit drobným poraněním, nicméně jak se tahle věc na prso dává, bylo pro mě dlouho záhadou hlavolamu. Navíc někteří výrobci nazývají kloboučky chráničem, pak aby se v tom čert vyznal. Úleva je to s nimi ale veliká…

 

 

 

5) střídejte polohy – používáním rozdílných poloh ulehčíte bradavkám tím, že tlak na ně bude vyvíjen ve více místech a ne pouze na tom jednom bolavém. Už někdo vydal Kamasutru kojení?

 

 

6) laktobacily – že není bacil, jako bacil už asi víte. Stejně tak je tomu u laktobacilů. Existuje totiž jeden, který se nachází přímo v mateřském mléku, podporuje imunitní systém a proces kojení přirozenou cestou. Navíc svým složením pomáhá udržovat rovnováhu mezi organismy a zbraňuje tak tvorbě zánětu. Užívat jej můžete prostřednictvím kapslí Feminella Hereditum. Takovéto boxerské rukavice, zkrátka každá boxerka náležitě ocení! Já je brala již od 36 těhotenského týdne a na zánět si nemůžu stěžovat 🙂

7) zavolejte laktační poradkyni – ta zkontroluje techniku sání a přikládání. Mimo jiné Vám také pravděpodobně doporučí potírat bradavky po kojení mateřským mlékem, má totiž hojivé účinky.

 

Pokud překlenete problémy s bolestí, může na vás vyskočit strašák v podobě snížené laktace, jak ji zase nastartovat se můžete dočíst zde: http://www.pihatamama.cz/trapime-se/mliko-nebo-zivot-aneb-jak-na-zvyseni-laktace/. Pokud kojit nemůžete, nebo nechcete, pak by se vám zase mohlo hodit toto: http://www.pihatamama.cz/trapime-se/nekojici-matky-nedejte-se/.

 

A jak jsem psala už dříve – je úplně jedno jestli kojíte nebo nikoliv! Mateřská láska se neměří na počet mililitrů mateřského mléka. Tak ne že budete házet ručník do ringu!